Familjen SandEng

Alla inlägg under maj 2012

Av Lisa - 26 maj 2012 22:14

Första riktiga dagen med solvärme! Lite röd på axlarna efter att ha spanat på brorsans fotbollsmatch.


Åkte med mamma till Lule i morse för synundersökning, lääääänge sedan sist. men tro det ej så hade jag nu +4,0 jmf med sist 4,25.... dock världens otur när det gäller bågarna jag ville ha. Eftersom jag är så pass översynt blir det inte så snyggt å går ej att ha alla bågar när det blir så tjockt glas. Självklart var så fallet med de "pilotbågar" jag hellst ville ha, å mitt andra val visade sig vara slutsålda! Höjden på otur när jag väl tagit mig för att skaffa glasögon efter 2år endast med bara linser...inte så bra för ögonen, jag vet!


Imorgon morsdag! Vi åker å grattar min mamma å får lite sol på oss samtidigt! Undrar vad jag själv får av min älskling? Han jobbar hela dagen 05-19 så jag får vänta å se.

Av Lisa - 23 maj 2012 22:07

om 1v !

Längtar till Linda å bättre väder. Skönt med egen tidå träffa Linda! Brukar vara så mysigt i Sthlm i maj när inte det börjat blomma här ännu. Ska jag va nervös för att jag ska flyga med Cornelia som då är 6v?!


Idag blir hon 5v lillgumman! William sa idag - Mamma vet du vad jag kallar Cornelia? Prinsessa för hon är så söt!  Gullunge! Men nu är det mycket prickar i ansiktet på henne å BVC vet ej vad för prickar så nu har jag skippat godis -vill ju även försöka gå ner de där 6,5kilona som är kvar...men snacka om godisbegär!!!! Tilläggas ska väl att jag bara varit utan godis i 4dagar.. brukar äta minst 3gånger/v...

 

5v


Idag har det varit besök på skolan för Williams del, inga problem att lämna honom å han känner ju verkligen inte någon! Modig är han! Sen blev det en sväng till en annan förälder till en flicka i hans förskoleklass- trevligt att bli hembjuden när jag behöver träffa lite nya bekantskaper här nu när man är ledig på dagarna å det inte bor så jätte många av mina kompisar kvar här. Jag hoppas vi kan dra någon sväng till Badhusparken med dem kanske nästa vecka. Sen var det dax för 2a fotbolls träningen, mycket nöjd, glad, trött å svettig kille efter träningen. Han gjorde även sitt första mål i en "fotbollsmatch" å att morfar var där var ju oxå viktigt! Han sprang fram å tillbaka å var överallt. Ceasar spelade fotboll med oss på sidan av planen å va nöjd med det. Ska försöka hitta nån gympa, dans eller simskola inför hösten så de båda har någon aktivtet då oxå.

Imorgon intar vi Solhems om det är varmt.

Av Lisa - 22 maj 2012 22:15

va det dax för vägning å mätning av Cornelia på BVC. Va riktigt nervös att hon ej skulle ha gått upp i vikt, tycker hon har blivit smalare i ansiktet å jag vet inte hur det är med mjölken om hon får tillräckligt.

Ja iaf så väger hon nu 3800g å är 55,5cm vuxit 2,5cm å 240g på 2veckor, helt okej enligt BVC å jag är jättenöjd.

Prövade dock att ge tillägg igår 60ml på kvällen när hon äter ikapp då för den gång hon "missar" när hon sover 4timmar i sträck, det gick bra, lite skeptisk första klunkarna dock.

Idag på fm tyckte jag inte riktigt att hon blev nöjd efter amningen så jag gav henne tillägg.....hon blev helt utslagen i 5minuter därefter kaskad kräktes hon 2 gånger, som en fontän.. det blev bad för henne å Jonte som höll henne. Jäkla vilket dåligt samvete jag fick! Men det är så jäkla svårt att veta varför hon är missnöjd, vill hon äta mer, har hon ont i magen? för oavsett så suger hon å "snuttar" på fingrarna.. Å jag som inte är van att amma vet ju inte heller hur mycket hon får isig när det inte känns som att jag inte har mycket mjölk..det är fördelen med att ge från flaska då vet man på ml hur mycket de ätit...


Har kommit på att jag ska köpa nya glasögon, följde med mamma till Lule som smakråd å insåg att det kanske är dax att va snäll med ögonen efter 2år med daglig användning av linser. Så på lördag blir det synkontroll och provning av nya bågar, spännande! Tror jag vet vilka jag ska ta redan!

Av Lisa - 17 maj 2012 19:54

 

  Williams första fotbolls träning, ojoj vad han sprang!


   

Sol! Men snön finns kvar som ni ser på kortet men jag fick mig då en bonnbränna...


 

William skriver brev till sin älskade morfar. Så himla duktig, mycket stol kille ( å mamma oxå för den delen!)


Williams fina Geggamoja sneakers  som går seönder efter 1vecka..


Ceasar och Cornelia myser! Gud vad han pussar på henne! Å han som varit minst är nu helt plötsligt jättestor!  

Bad med farmor på Äventyrsbadet som är uppe å hälsar på.     

Av Lisa - 13 maj 2012 21:58

igen, med Blingo!

Visning ikväll, fick sälja litegrann, prata dessto mer. 3 små bebisar var med så det blev mycket bebis snack! 

Tidigare idag var vi i Badhusparken, hela 7grader varmt.....

Det verkar tyvärr som att mjölken börjar sina.. ammar nu från båda brösten varje gång, å det är mycket sparkande när hon äter å inte lika lugn som för några dagar sedan, inte lika mycket klunkande heller... Känns jättetråkigt när jag tycker att det känts så bra att amma. Har iaf ersättning hemma men får se om jag ringer till BVC för att få väga henne igen å se om hon gått upp något.


Imorgon ska vi till Ceasars förskola å prata lite så det blir intressant att se hur han tycker det är där, om han blir blyg, uppspelt eller vad?  På tisdag dax för William att gå till skolan första gången å träffa alla kompisar, spännande, jag är nog mer nervös än han.

Vi var på föräldra möte för alla föräldrar till dem som ska börja förskoleklass förra veckan i 2,5h, mycket spännande men roligast var att jag pratade med en annan mamma som oxå var mammaledig med ett barn född -12 , vi bytte nr så jag ska ta mod till mig( är inte så duktig på att ta nya kontakter) å ringa i veckan så vi kanske kan ta en promenad nån kväll å sen träffas nån dag med alla barn.

Av Lisa - 9 maj 2012 20:53

Grattis mamma!

Så ikväll har vi varit på kalas med släkten, mys! Jonte oxå nöjd när han fick diskutera med min pappa, morbror och farbror.

Mamma fick en röd keramiksform som är ungssäker från märket Gerbera (bilden lånad från www.gerbera.se)

 

Jag älskar nämligen själv min form från märket Rice, å de är så använd bara, jag använder min pajform till pajer såklart men även när vi gör fisk, fläskfile å gratäng i ugn. Tyvärr har min form i veckan spruckigt (efter 5månader) när vi gjorde fisk, men jag ringde Ombonat i Hudik där jag fått den ifrån och jag skulle få en ny en, så svärmor får ta med sig en när hon kommer till veckan.

I övrigt från märket Rice har jag stora fruktskålen, pastaskålen, djup talrikar, muggar, äggkoppar och uppläggningsfat. Jag satsar på färgen Dark pink och Turkos! De är så fina å jag blir glad bara jag ser dem! Tänk vad lite färg kan göra!



Salladskålen



Pajformen



Uppläggningsfat



Min morgon mugg



Min frukostskål! Blir på bra humör på morgonen!


                 

Kakfat eller för en smarrig kladdkaka!


(alla bilder lånade från www.broarne.se)

Av Lisa - 6 maj 2012 21:25

var mycket uppskattad!

Pojkarna fick rida på hästar, William valde naturligtvis den största/högsta, Ceasar fick hålla sig till den minsta.

 


     


Sen gick vi å skulle kika på traktorerna när Ceasar är väldigt förtjust i dem. Då erbjöd sig killarna som stod där att åka en sväng med dem, så då fick de åka en runda i nya traktorer. Ceasar satt med stora ögon hela turen å William hade frågat typ 100frågor.. det är mina pojkar det!

   


Sen klättrade vi in till kalvarna, fåren å lammen å klappade på hästar.

     

Vi såg 2 super stora grisar, har aldrig sett så stora grisar! Sen kikade vi på de mindre djuren - kaninerna, ödlorna, ormarna, fiskarna å Jonte försökte få en Ara att säga Godmorgon(vilket den kunde) men den var inte på humör.. Cornelia hon sov hela tiden i 2,5 timma, ganska skönt så man kan lägga all fokus på pojkarna några timmar.

Av Lisa - 5 maj 2012 14:15

Snö oväder 5maj! Behöver jag säga något mer...??? 

Planen var att gå till en fotbollsplan å spela fotboll, så William var inte glad imorse när han vakande å såg snön ligga vit på marken...

Det var bara att ta fram vinterkläderna när vi skulle gå å köpa present till mamma... Tummen ner för sånt här slask!  


Det blir speldag idag tror jag, sen blir det att passa på att tvätta.

Imorgon blir det se på djuren på Grans får hoppas på lite bättre väder, William å Ceasar längtar till att rida... Sen hoppas jag att jag kan gå iväg på PIF's match i damallsvenskan.

Ovido - Quiz & Flashcards