Familjen SandEng

Alla inlägg under augusti 2009

Av Lisa - 30 augusti 2009 20:42

Tjoho vad roligt det är nu! NOT!!

  • Vi har mögel i huset!
  • Igår gick bilen sönder! Jonte märker att den gasar upp till 90km/h på 50väg av sig själv, gasen har hakat upp sig! Å han var tvungen att bromsa sig hem hela vägen... Bärgningsbilen kom i morse å hämtade den.
  • Snickarna kommer å ska sätta in nya köket om 1v.

Money money money!!!


Tillråga på allt var vi tvungan att åka å handla kaklet till köket och lampor till köket idag, så vi fick packa in oss i lilla lilla bilen...sen tänkte vi inte vart vi skulle ha kaklet men vi rymdes som tur var! Fick såklart med oss lite extra från Ikea...


Det är sånna här dagar man är extra glad att man har pojkarna!!! Vi behöver bara titta på dem så blir man genast gladare å man inser att man har det himla bra ändå fast allt strular!


Av Lisa - 26 augusti 2009 22:30

Igår var vi till sandvikens tropiska bad. Vågbad, rutsschkanor, utomhus bad, varmt vatten å William fick öva sig på att simma. Så duktig så! Han har lite svårt att koppla ihop armar och ben samtidigt men kan inte riktigt få ihop det samtidigt.

Ceasar badade för första gången i bassäng, låg å njöt på rygg å stoppade stortån i munnen. Han plaskade lite på mage oxå men då var det lite svårt att hålla upp huvudet så det blev några små kallsupar... Trött var han sen,lillpojken, sov över middagen.


Idag anmälde jag oss till barnrytmik, vi får se vilken dag det blir, å isånna fall om William oxå ska gå eller om det bara är jag å Ceasar.

William är överförtjust för han ska börja barngympa på gymmet. Han är så söt, när jag tränar bodystepen så står han bredvid å hoppar på brädan å sen när det är situps så gör han oxå situps å armhävningar. Jag hoppas att det går bra att lämna honom, han är ju van att vara på gymmet så, å att det blir roligt för honom!

Av Lisa - 24 augusti 2009 23:15

Idag hade vi tid hos logopenden med William. Nu hörs det bara lite jmf med tidigare när det var varje ord men det kändes bra att gå dit iaf... Fick massa tips på hur vi ska göra å hur dagis ska göra eftersom det är där det börjar.. Så lite papper har ska jag lämna till dem. Bla så är det bra om amn förälder oxå lägger till lite mjuk stamning tex "här här har du tröjan" Så trodde jag att man inte skulle göra... sen försöka prata långsammare inte fråga så mycket frågort utan låta spontantalet ta över...

Tydligen finns det en behandling nu, så logopederna skulle gå utb i höst så är stamningen kvar efter jul blir det att börja gå där 1g/v. Känns iaf skönt att veta att det finns något mer att ta till om stamningen blir mer å kvarstår.

När vi kom hem hade Ceasar fått en kallelse till Barnkliniken för kolla av neuro och allergi. William hade oxå fått en kallelse till Barnkliniken för koll av hjärtat med Ul..... Hua vad vi ränner på sjukhuset å Barn...tänker bara på de som verkligen har sjuka barm, hur mycket de får fara å flänga till sjukhuset....


Ceasar snurrar å snurrar å pratar mellan varven.


Imorgon tar  vi oss ner till Valbo å ävetyrsbadet, jo jag vet 30mil fram å tillbaka, men så vi får göra något allihopa tillsammans, då ska Ceasar få bada ordentligt för första gången!

Av Lisa - 20 augusti 2009 20:50

det var faktiskt 22grader ute idag! molningt men behagligt.

Jonte är ledig så vi drog till stugan så att William skulle få fiska för kanske sista svängen. Å visst blev det napp! 3stora abborrar fick han. Han är så söt när han drar upp dem, sen vänder han sig om å man ser skräcken i ögonen(är rädd för fiskarna) å springer 3m upp på land på tryggt avstånd från fiskarna....

Ceasar har precis lyckats få in stortån i munnen, ligger å jollrar för fullt. Han är mer pigg å alert på kvällarna.

På måndag sk avi med William till logopeden å nu har jag svart på massor med frågor om hans utveckling, motoriskt å tal osv... Sk bli intressant att hör ahu vi ska bemöta stamningen, just nu stammar han ju inte alls men jag antar att det kommer inom några veckor när det är full rulle på dagis...


Idag tänker jag på Anna å Jonas å håller tummarna att allt ska gå bra!

Av Lisa - 19 augusti 2009 20:23

Ceasars födelsetavla kom idag från www.isaform.se så himla fin!! Men glädjen blev inte långvarig, hund jäveln bet sönder i tavlan i 100delar!!!! Fast tavlan var i en såndär hård rulle!! Krig blev det! Jag skrek å grät omvartannat...

Jag har beställt en ny och snälla mamma och pappa betalar den


Ceasar fick sina 2 månaders sprutor idag å grät en skvätt. Han väger nu 8160g är 68cm å huvudomfång på 48cm, ökning med 10cm!!! å skyhögt över det normala). Ceasar följer Williams vikt och längdkurva.


Kände att jag efter mitt raseriutbrott var tvungen att tröst shoppa lite så jag handlade röda gummistövlar och regnkappa åt mig själv(indirekt åt Dalia), ifall det regnar i höst. Sen köpte jag vindbrallor åt Ceasar som kanske inte behövdes med det blev perfekt till höstjackan å mössan! Så himla söt! Å nu är det bara att börja använda det, det var bara 11grader på fm idag. Lite mysigt faktiskt, tända smålampor å ljus å ljuslyktan på tomten...

Av Lisa - 18 augusti 2009 12:29

händer det inte så mycket nu...

Jonte fick sig nog en ordentlig tankeställare när de krockade i helgen, å sen igår när jag pratade med honom i telefon när han jobbade hörde jag bara hur han skrek! Tydligen var det någon idiot som körde om han, samtidigt fick de möte å den bilen de mötte fick köra ner i diket! Vilka idioter det finns på vägarna!

Med pojkarna är det bara bra, William busar på dagis å vågar nu sig upp i skogen när någon av kompisarna går dit. Max å Gustav är alltid blå om händer, mun å kläder när jag hämtar, William har inte en gnutta färg från blåbär men det kanseke kommer nu när han har börjat våga gå dit..

Än så länge fungerar det bra med pratet, ingen stamning, jag har märkt att det kommer när det är stressigt å mycket folk(som dopet tex) så det är väl bara en tidsfråga... Å vad gör man då? Tar man han från dagis då (i och med att det är för stressigt för honom), men han som tycker det är så kul å jag anser att han behöver va där för att få leka å vara med andra barn... vi får se.

Ceasar å jag såg på fridrott igår, vi låg på mage på golvet å tittade. Han var så söt när de presenterade damerna i 100m finalen å zomade in var å en, Ceasar sken upp å log sitt finaste leende, jollrade å trodde att tjejerna tittade precis, enbart på honom!

Nu kan han även sitta själv, han sitter iof lutad över låren, men håller balansen själv. Han har även hittat sina fötter å pillar med dem , men han har inte smakat på dem än.

I helgen blir det lite testning... Jonte ska vara själv med pojkarna hela helgen. Då får han känna på hur det är när man är helt själv med matlagning, duschning, blöjbyten, nattning å lek såklart..... men han har det lite lugnare än när jag är hemma själv för då ska ju Dalia ut 3gånger oxå...  Igår kväll började han rabla Ceasars mat å sovtider så han är nog lite nervös. Lite nervös är jag oxå för Ceasar äter inte alls när Jonte ger honom, han dricker tillägg men äter ingen mat.... Jonte är ledig imorgon å på torsdag så vi får öva då.. (Jag å Dalia ska ner på träningsläger)


Av Lisa - 15 augusti 2009 15:06

idag men det blev inte som tänkt!

Jag ringde Jonte för ett tag sedan å han berättade att de krockat!!! Det var inget kvar av Jörgens sportbil men otroligt nog hade varken Jörgen, Jonte eller Henke skadat sig! De hade legat i omkörningsfilen å så hade en bil utan förvarning kört ut i deras fil in i dem... Jörgen hade hunnit bromsa lite men inte tillräckligt, han valde att köra in i vajerräcket å inte i den stora bilen som kört ut. De hade snurrat några varv dragit ner några stolpar och det var mos av bilen... Alla klarade sig bra i andra bilen men barnen i den bilen storgrät såklart. Killarna var oxå ganska skärrade, å det förstår jag!

Lite läskigt är det för jag å pojkarna var inne i Borgaparken å när vi for hem så kände jag på mig att de hade krockat. Å så tänkte jag att Jonte inte fått tag i mig för att jag inte hade med mig mobilen å att jag skulle ha massor av missade samtal.. Å visst hade jag det! Så jag ringde Jonte å fick höra att det var som jag hade känt på mig att de hade faktiskt krockat....!

Av Lisa - 14 augusti 2009 14:04

Nu när Ceasar äter mat, så blir det betydligt mer tvätt.. Jag byter väl kläder på honom 3gr/dag å 2gr/dag på mig själv... tur vi har mycket kläder båda två! Han är en liten kräkunge! En go liten kräkunge! Som tur är maten de första månaderna ganska neutral i färgen så det går bra att tvätta men sen vid 8månader då är det tame f-n omöljigt! Då är allt orange, å orange är inte lätt att få bort så det är en heldel kläder som måste införskaffas till i vinter, å det iof är ju alltid roligt!

Ovido - Quiz & Flashcards