Familjen SandEng

Alla inlägg under april 2012

Av Lisa - 30 april 2012 22:07

Jonte jobbar så vi drog till Mamma å Pappa på grillat sen bar det ner till Munksund och se på stora brasan. Mycket folk, några föräldrar till några av mina gamla kompisar men inte några av mina kompisar.. Dock minnen från när jag gick högstadiet och vårt fotbollslag på Valborg stod och sålde korv, hade fiskdamm, grillade våfflor mm för att samla in pengar till Gothia cup. 


 

Brasan brann fort!



 

Korvgrillning och mycket rök!


Jag längtar till onsdag när Jonte blir ledig 1v. Jippie för familjeaktivteter! På fredag ska vi alla till Nimbys värld å springa å busa av oss. Vi får väl se hur mycket jag kan vara med och klättra och åka, om Cornelia är vaken eller sover.. På Söndag blir det besök på Grans Naturbruksskola med ponnyridning och spana in alla djur.

Sen är jag sugen på att dra till Lule å shoppa en dag men vi får se..är inte så där jätteroligt att shoppa kläder när man ska amma, finns inte så mycket snygga amningskläder.... Men jag får väl handla åt Jonte, barnen har alldeles för mycket kläder så de får klara sig, iof behöver pojkarna stövlar å Ceasar ny regndress... jaja det finns alltid saker att handla till de små älsklingarna..


Själv ska jag skriva ihop ett CV och söka 1jobb som är ute..naturligtvis kommer jag inte att få det eftersom det inte är aktuellt att börja jobba än på några månader men bara så att de vet att jag finns! 

Av Lisa - 29 april 2012 13:19

Igår blev det middag hos mamma och pappa med brorsan. Jag Cornelia och William gick och cyklade till dem i det fina varma vädret. Hur mycket folk som hellst vid Södra hamnen så solen lockade ut många. Väl på Solhems så spikade vi upp Williams dart tavla och där stod han i 4timmar å kastade... Vi körde några tävlingar å räknade poäng i 4timmar. Sen blev det att njuta av solen på alta, läsa tidningen å lyssna på musik och bara sitta och småprata.




Vi har ingen våg hemma (som tur är!) så jag passade på att väga mig, å vågen stod på 69,3kg, för 5 dagar sedan stod den på 72,3kg! Så jag hoppas att det fortsätter så, målet är att komma ner i min vanliga vikt 63,5kg innan midsommar dvs innan bikinisäsongen drar igång på riktigt....


Idag jobbar Jonte å Ceasar har ingen feber om än fortfarnade stel i nacken så vi gick till Williams skola och den lekparken å lekte där en stund. Jag och William hoppade hage för första gången å oj vad han skrattade när det blev tokigt för honom för det var svårt att stå på 1ben och plocka upp stenen... Ceasar klättrade i "spindelnät" och gick balansgång. I eftermiddag blir det att dra å se brorsan spela fotboll!


 




       


Jo just det nu har William blivit "kallad" till inskolning i förskoleklass, 1gång i veckan nu i maj ska de träffas på skolan å träffa personalen å framförallt de övriga klasskompisarna. 29st, 16tjejer å 13pojkar i samma klass, det tycker jag låter mycket själv var vi 15st i åk1-3...men det är ju andra tider..

Fotbollen drar oxå igång i maj 30st pojkar var anmälda så det ska bli kul att se hur det blir, kul för honom att främst träffa kompisar och ha kul. William är dock väldigt van att vara bäst i allt( förutom att rita och pyssla) sen dagis, både springa snabbast, duktigast på att räkna osv så det kommer nog att bli lite jobbigt för honom när det är andra som är duktigare..å då ger han upp å tycker det är tråkigt, så där får vi jobba lite med att man inte behöver vara bäst och att ej ge upp även fast man inte kan allt på en gång...


Nu ut i solen igen!

Av Lisa - 26 april 2012 13:05

över Ceasar som inte alls är pigg! 40 graders feber, otroligt stel i nacken och sedan igår även väldigt svullen vänster sida om halsen så pass att huvudet lateralflekteras åt vänster. Han vill inte böja nacken bakåt och han kan ej lägga sig ner på kudden själv utan ajg måste hålla huvudet åt honom.. Nu idag har han även svårt att gapa, googlade såklart å det verkar kunna vara en halsböld. Vi har tid 15.00 till läkaren får vi se om det ska till någon medicin. I samma veva ska vi skriva in Cornelia på BVC så då får vi se om sötnosen vuxit/ gått upp något i vikt på 1v...


 


Ikväll (om allt är ok med Ceasar) blir det stan med mamma. Det är tjejkväll på stan när affärerna har öppet till kl 22 och har endel erbjudanden. Först ska jag och mamma äta på Nodo bara vi tjejer dvs Cornelia oxå såklart. Det blir spännande att se hur det går, jag lär ju behöva amma iaf 1gång under kvällen så då får vi se hur det går..


Läkaren visste inte vad knölen är för något 3*5cm stor, så nu har vi ny tid om några dagar, penicilin utskrivet å blir han sämre eller knölen större så är det akuten som gäller... Lillplutten han är så ynklig, å går med blicken ner i backen å huvudet på sned när han inte kan titta upp å rakt som vanligt.

Av Lisa - 25 april 2012 12:38

har Ceasar feber 40grader som vanligt å är väldigt hängig, rör sig stelt, han har inte ätit på 2dagar å då är jag seriös... han dricker iaf men när han kom över i morse till vår säng så luktade han aceton ur munnen.... nu får han gå omkring med en flaska med saft...Vi somnade om jag Ceasar och Cornelia och sov till 10.30 så hela dagen har gått så fort nu när den är 12.30. 

Cornelia blir 1v idag!! å naturligtvis blir jag ju nervös att hon ska få Ceasars feber så jag försöker hålla dem isär litegrann. 

     


Solen skiner ut och det är varmt i solen, jag vill bara åka till mamma å pappas altan å sitta ute lyssna på musik, å se barnen leka i snön, blåsa lite bubblor å spela kula, kanske imorgon, men idag få vi hålla oss inne, får roa oss med tvätten. Tvätten för övrigt nu blev det många maskiner när jag vill tvätta Cornelias kläder i en maskin å hon hade mycket vit tvätt å några få färgade så nu blev inte ens 2 maskiner 1/3 fulla...


Jo just det gjorde första invägningen i måndags efter Cornelia kom, 72kg. Sista vägningen jag gjorde var i v 39  då stog vågen på 77kg... Jonte är ledig nästa vecka så då börjar nog om med träningen i gymmet å så får Cornelia följa med medans pojkarna får va med Jonte. Annars har jag inte hunnit så många promenader som jag velat, lite svårt med Ceasar som ej orkar gå, inte cyklar och ej har vagn till honom, så jag har passat på i helgen 2*5km alltid något, å skönt om inte annat att få luft!

Av Lisa - 24 april 2012 19:02

Bilder på vår fina flicka som bara sover och äter. Jag ljuger inte om jag säger att hon är vaken 30min på en dag så då får man passa på att gulla å ha ögonkontakt med henne! Å än så länge fungerar amningen, kors i taket, mycket mjölk å nöjd Cornelia! 

 


 

Mycket hormon prickar de första dagarna, blev alldeles rödprickig när hon åt.


 


 

Redo att åka hem från BB!


 

Stolta bröder!


 

Finklädd i kläderna från mormor och morfar, å tutten(som vi säger här i norrland om nappen) började hon ta dag 4.






Pratstund med mig i 30min å tittade storögt på sin tiger å bjällerkossan, å hon har en smilegrop som William på höger kind!


Av Lisa - 22 april 2012 16:24

Hon kom den 18/4 kl 18.51 vägde 3290g och var 50,5cm.

Tyvärr inga bilder idag när sladden är borta.


Ska skriva lite om förlossningen mest för egen del bara för att komma ihåg för egen del. Så ni som inte vill läsa slutar läsa nu!


16/4 hade jag tid hos barnmorskna som konstaterade att bebisen inte fixerat sig än men att jag var öppen 3cm trots att jag inte haft nå mycket förvärkar. Jag bad om en hinnsvepning och det gjorde hon. Sen glad ihågen för att jag var öppen 3cm ringde jag Jonte å berättade å tog en promenad. Trodde faktiskt att det skulle sätta igång när jag ändå var så öppen..

17/4 hade jag lite förvärkar heladagen från och till försökte ta någon till promenad för att det skulle börja men tji fick jag. Jonte pratade iaf med sin chef så att han började ta ut pappadagar för att inte vara flera timmar bort om ddet väl skulle börja. Vid 12 började jag klocka värkarna med 10min mellanrum. Mycket funderingar kring hur länge vi skulle våga vänta hemma när vi visste att jag redan var öppen-för att det inte skulle bli kris på E4an upp till Sunderbyn (7mil). Kl 16 ringde vi min pappa som fick komma å hämta pojkarna för då bestämde vi oss för att åka in. Men naturligtvis så avstannade det..vi köpte hämtmat, mycket god kycklingsallad å sen blev det en promenad till å köpa lite godis till hockey smfinalen.

På natten började förvärkarna vid 00 men jag hade bara 1/30min ..jag blev otroligt frusterad för att det inte ville bli mer smärtsamma värkar.

18/4 sov vi till 10 sen blev det en promenad å en färdknäpp. Vid 13 började värkaran komma tightare och mer kraft, jag tod mig en promenad till. 14.30 sa jag att nu åker vi in för då hade jag mellan 8-12min mellan värkarna å va less på skiten. Självklart avstannade dem under vägen upp så jag var övertygad om att jag skulle bli hemskickad när de undersökte mig men då var jag öppen 5cm å hon ville såklart inte skicka hem mig( kl 1530.. Jaaaa! men jag kände att värkarna inte var tillräckligt kraftdulla smärtsamma så jag sa att då måste det göras något.

vid 16.30 när nästa barnmorska kom när vi fått vårat rum så var jag öppen 7cm men kände knappt värkarna, vi beslutade att spräcka hinnorna för att få mer värkar men icke!  Jonte gick å åt middag. jag fick värkstimulerande dropp men inget hände. Strax före 18 öste hon på droppet å då kom de kraftigare och tätare, jag kunde fortfarande andas igenom värkarna å vi hade radion på så jag försökte slappna av till musiken. Jonte försökte massera ryggen men det gjorde bara ondare. Jag började med lustgasen å kände på en gång att jag blev " full" så de fick sänka den. Jonte fick order av mig att bara sitta nära å hålla sin hand på min höft, minsta lilla rörelse han gjorde blev jag förbannad för då störde han min koncentration... Sen kände ajg att det började trycka mot rumpan, precis som när man behöver gå på toa å av erfarenhet så vet jag att det är bebisen som trycker sig ner. Så jag bad Jonte ringa efter barnmorskan. Å då var jag öppen 10cm å i samma veva så kände jag att det var dax att krysta då var kl 18.49 Ida gav mig instruktioner att när hon såg huvudet så skulle jag bara krysta en halv värk å sen bara andas för att ej spricka. Huduvet kom på första krystvärken, sen är ju den värsta smäretan när man inte får krysta då skrek jag SATAN! sen slappnade jag av å sen frågade om jag fick krysta igen å då kom hon ut! Krystvärkar i 4min. Hon skrek på en gång å jag såg att det var en flicka men frågade ändå för det trodde jag inte... Sen fick hon komma upp på mitt bröst. Sen skulle den jäkla moderkakan ut å det var mer smärtsamt än när Cornelia kom för de fick trycka och trycka på livmodern när den inte släppte..




Av Lisa - 14 april 2012 15:29

men enligt mig själv på ons 18/4 å eftersom pojkarna kommit prick på dagen på det datumet jag räknat ut så får jag väl räkna med på onsdag??!!

Hade iaf första värkarna igår från 06 å fram till 09 sen var det någon förvärk från å till.

Idag blev jag less å Jonte är ledig nu i helgen å sen måste han till Finland några dagar å det känns inte alls ok om bebisen bestämmer sig för att komma då.. Så idag har vi kört en "färdknäpp", promenad på 5km å jag har nyss kommit hem från gymmet, ett konditionspass å benpass. Träffade dessutom barnmorskan å jag har tid hos henne på måndag så jag bad om att hon skulle göra en hinnsvepning då om inget hänt. Å det skulle hon göra så det känns ju bra iaf, då kanske det händer något.

Hoppas bebisen bara vilar sig i form å laddar energi för ikväll natt å att det händer något då, är som inställd på att det ska börja på kvällen /natten...

Av Lisa - 1 april 2012 20:55

var när Ceasar för första gången sa: Älskar mamma, pappa! När jag sa: Gonatt sovgott mamma å pappa älskar er! 


 

Han pratar mer å mer å härmar William i allt han säger men det här med prepositioner är svårt å han säger bla N istället för J så det blir Na för ja, nos för juice osv. Men det är så himla skönt att det kommer ord så nu säger han vissa 3ordsmeningar men man får trycka på ganska mycket. Om han bara säger flingor så vet man ju vad han vill men då gäller det att pusha å säga att man inte vet vad han vill: vadå flingor? då säger han "jag ha flingor" så man får leka lite dum.


Idag har det blivit morgon promenad med pojkarna, William cyklade för glatta livet. Sen blev det bygge av tvbänk, fika hos mamma å pappa medans Jonte tränade å sen var det min tur att köra Sh'bam å styrke biceps, triceps å axlar så nu känner jag mig harmonisk å inte så stressad.


Imorgon blir det Familjens hus med pojkarna å träning på em, kanske hinner träffa Linda å hennes Viktor en sväng när hon är här på Påsklov annars kanske det blir på tisdag. Sen ska jag hinna träffa brorsan vilket jag inte heller hunnit gjort sedan vi flyttade hit (2v) han jobbar ofta kväll eller så tränar han på kvällen. Har hunnit bjuda honom på middag 3gånger men han har inte hunnit någon av gångerna.... Å sen vill jag ju träffa Camilla som jag inte heller hunnit träffa under dessa dagar... blir som lite konstigt när jag har all världens tid på dagarna men svårare på kvällarna när Jonte jobbar eller sover eller jag vill träna.. å svårare lär det ju bli....

Ovido - Quiz & Flashcards